ARAS RENDAH
1
|
Diana menyelesaikan kerja yang
diberikan oleh Cikgu Ali dalam masa setengah jam sahaja.
|
|
|
A
|
Semua kerja yang diberikan oleh
Cikgu Ali setengah jam yang lepas telah disiapkan oleh Diana.
|
|
B
|
Kerja setengah jam itu akan
diselesaikan oleh Diana seperti yang diarahkan oleh Cikgu Ali.
|
|
C
|
Dalam masa setengah jam, kerja
yang diberi oleh Cikgu Ali dapat disiapkan
oleh Diana.
|
|
D
|
Kerja yang diberi oleh Cikgu Ali
telah setengah jam yang lalu disiapkan oleh Diana.
|
2
|
Pemuda itu dilanggar motosikal
semasa dia hendak melintasi jalan raya.
|
|
|
A
|
Jalan raya yang dilintasi oleh
pemuda itu sering berlaku kemalangan yang membabitkan pejalan kaki dengan
motosikal.
|
|
B
|
Jalan raya yang dilintasi oleh
pemuda itu sering berlaku kemalangan yang membabitkan pejalan kaki dengan
motosikal.
|
|
C
|
Semasa pemuda itu hendak melintasi
jalan raya, dia terlanggar motosikal.
|
|
D
|
Semasa pemuda itu hendak melintasi
jalan raya, dia dilanggar motosikal.
|
3
|
Zaman remaja merupakan satu tempoh
kehidupan yang diselubungi oleh harapan, cabaran dan ketegangan yang tertentu.
|
|
|
A
|
Masalah ketegangan telah
menyebabkan remaja tiada harapan dan cabaran dalam kehidupan.
|
|
B
|
Harapan, cabaran dan ketegangan
merupakan masalah yang biasa dalam tempoh kehidupan alam remaja.
|
|
C
|
Remaja diselubungi cabaran dan
harapan kerana ketegangan dalam kehidupan.
|
|
D
|
Zaman remaja mesti menghadapi
pelbagai harapan dan cabaran yang menyebabkan kerungsingan.
|
4
|
Akhlak yang
baik merupakan manifestasi jiwa yang murni.
|
|
|
A
|
Jiwa yang murni
ialah gambaran perlakuan yang mulia .
|
|
B
|
Jiwa yang murni
sebati dengan akhlak yang sempurna.
|
|
C
|
Kemurnian jiwa
sentiasa bersama akhlak yang sempurna.
|
|
D
|
Kemurnian jiwa
tidak seiring dengan perlakuan yang sempurna.
|
5
|
Dalam era
ledakan maklumat dan revolusi teknologi, keperluan untuk menuntut ilmu
sebanyak yang mungkin sudah menjadi
begitu penting.
|
|
|
A
|
Ilmu tidak sepenting ledakan
maklumat untuk menjadi orang yang berjaya.
|
|
B
|
Ilmu pengetahuan sangat penting
dalam era ledakan maklumat dan perubahan teknologi.
|
|
C
|
Teknologi maklumat tidak terlalu
mementingkan ilmu pengetahuan yang banyak.
|
|
D
|
Revolusi teknologi dan ledakan
maklumat adalah sama dengan ilmu pengetahuan.
|
6
|
Sungai–sungai
di negara ini semakin tercemar kerana tindakan manusia yang tidak
bertanggungjawab untuk menjaga kualiti alam sekitar.
|
|
|
A
|
Manusia sentiasa bertanggungjawab
menjaga kualiti alam sekeliling agar sentiasa bersih.
|
|
B
|
Manusia menjadi sangat penting apabila sungai semakin
tercemar.
|
|
C
|
Sikap manusia yang sering
mengabaikan peranan terhadap alam sekitar telah menyebabkan sungai–sungai
sentiasa tercemar.
|
|
D
|
Sungai merupakan unsur alam yang
paling diabaikan oleh manusia sekarang sehingga tercemar.
|
7.
|
Berkotak–kotak
ubatan diterbangkan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ke
kawasan pedalaman Sabah.
|
|
|
A
|
Dari Lapangan Terbang Antarabangsa
Kuala Lumpur, kotak-kotak ubatan itu dibawa ke kawasan Sabah dan pedalamannya
menaiki kapal terbang.
|
|
B
|
Ubat-ubat itu terbang dari
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ke kawasan pedalaman Sabah.
|
|
C
|
Ubat yang
berkotak-kotak itu dibawa dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ke
kawasan pedalaman dengan kapal terbang.
|
|
D
|
Dengan menaiki kapal terbang,
kotak–kotak ubat itu dihantar ke pedalaman Sabah dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.
|
8.
|
Pertunjukan itu akan bermula lima
minit lagi tetapi penyanyi itu belum tiba jua.
|
|
|
A
|
Penyanyi itu masih belum sampai
walaupun pertunjukan sudah bermula dalam masa lima minit.
|
|
B
|
Hanya selepas lima minit setelah
pertunjukan bermula, penyanyi itu pun tiba .
|
|
C
|
Setelah tiba, penyanyi itu
mendapati pertunjukan akan bermula lima minit lagi.
|
|
D
|
Penyanyi itu masih belum muncul
walaupun pertunjukan itu akan bermula lima minit lagi.
|
9
|
Idham menyatakan keinginannya untuk memiliki rumah itu kepada Azhar.
|
|
|
A
|
”Aku pasti akan
membeli rumah itu, Azhar,” kata Idham.
|
|
B
|
“Suatu hari,
aku pasti akan memiliki rumah itu,” kata Idham kepada Azhar.
|
|
C
|
“Aku berhajat
untuk memiliki rumah itu,” kata Idham kepada Azhar.
|
|
D
|
“Rumah itu akan
menjadi milikku jua,” tegas Idham kepada Azhar.
|
10
|
“Mendermalah
kepada fakir miskin ,” kata Ustaz Faizul kepada Izhar.
|
|
|
A
|
Ustaz Faizul menasihati Izhar
supaya memberi derma kepada fakir miskin.
|
|
B
|
Ustaz Faizul memujuk Izhar supaya
mendermakan hartanya kepada golongan miskin.
|
|
C
|
Ustaz Faizul memerintahkan Izhar
supaya menyerahkan wangnya kepada fakir miskin.
|
|
D
|
Ustas Faizul meminta Izhar supaya
menghulurkan wang saku kepada fakir miskin.
|
11
|
Keindahan flora dan fauna yang
belum tercemar merupakan daya penarik kepada pelancong ke Taman Negara.
|
|
|
A
|
Kecantikan flora dan
fauna menjadi faktor penarik kunjungan pelawat ke Taman Negara.
|
|
B
|
Pelancong datang ke
Taman Negara kerana tertarik dengan keindahan flora dan fauna yang belum
terusik.
|
|
C
|
Faktor flora dan fauna
di Taman Negara yang belum tercemar menjadi daya penarik kunjungan pelancong.
|
|
D
|
Keindahan flora dan fauna di Taman
Negara sangat diminati pelancong.
|
12
|
“Ketupat palas
dan rendang tok yang dibuat oleh Nenek Tijah ini enak sungguh,” kata Aznita
kepada Amira.
|
|
|
A
|
Aznita dan Amira memuji keenakan
ketupat palas dan rendang yang dibuat oleh Nenek Tijah.
|
|
B
|
Aznita dan Amira diberitahu
tentang kepandaian Nenek Tijah membuat ketupat palas dan rendang tok yang
enak.
|
|
C
|
Nenek Tijah
memberitahu Aznita dan Amira tentang
keenakan ketupat
palas dan rendang tok yang
dimasaknya.
|
|
D
|
Aznita telah memberitahu Amira
tentang keenakan ketupat palas dan rendang tok yang dibuat oleh Nenek Tijah.
|
13
|
Kawasan dusun datuk kelihatan
terang kerana baru dibersihkan oleh Pak Majid.
|
|
|
A
|
Pak Majid yang
membersihkan kawasan dusun datuk yang baru terang itu.
|
|
B
|
Pak Majid melihat kawasan dusun
datuk yang bersih kerana baru diterangkan.
|
|
C
|
Kawasan dusun datuk yang baru
kelihatan bersih oleh Pak Majid.
|
|
D
|
Pak Majid baru menerangkan kawasan
dusun datuk yang bersih itu.
|
14
|
Pihak
Kementerian Pendidikan telah merangka suatu program khas untuk murid-murid tahun enam selepas menduduki
peperiksaan UPSR.
|
|
|
A
|
Suatu program khas selepas
menduduki peperiksaan UPSR telah dirangka
oleh pihak Kementerian Pendidikan untuk murid-murid tahun enam.
|
|
B
|
Murid-murid tahun enam merangka
suatu program khas untuk Kementarian
Pendidikan selepas menduduki peperiksaan UPSR.
|
|
C
|
Suatu program untuk murid-murid
tahun enam selepas menduduki peperiksaan UPSR telah dirangka oleh pihak
Kementerian Pendidikan.
|
|
D
|
Selepas menduduki peperiksaan
UPSR, pihak Kementerian Pendidikan dan murid-murid tahun enam akan merangka
suatu program khas.
|
15
|
Encik Faizul
mengucapkan tahniah dan selamat maju jaya kepada Muzamil yang telah dinaikkan
pangkat.
|
|
|
A
|
Kata Encik
Muzamil,“Tahniah, Faizul kerana telah dinaikkan pangkat.”
|
|
B
|
Kata Encik Faizul,“Tahniah
Muzzamil kerana telah dinaikkan pangkat dan selamat maju jaya.”
|
|
C
|
Kata Encik Faizul ,”Ucapkan
tahniah dan selamat maju jaya kepada Muzzamil yang telah dinaikkan pangkat”.
|
|
D
|
Kata Encik Faizul,”Muzzamil telah
dinaikkan pangkat. Ucapkan tahniah kepada beliau.”
|
16
|
“Kalau bercuti
di Terengganu ,jangan lupa singgah di rumah saya di Marang,” kata Fauziah
kepada Ayu.
|
|
|
A
|
Ayu dan Fauziah
mempelawa saya singgah di Marang sekiranya saya bercuti di Terengganu.
|
|
B
|
Ayu mengajak Fauziah
bermalam di rumahnya di Marang jika bercuti di Terengganu.
|
|
C
|
Fauziah mengingatkan saya dan Ayu
agar singgah di rumahnya di Marang sekiranya bercuti di Terengganu.
|
|
D
|
Fauziah mengajak Ayu singgah di
rumahnya di Marang sekiranya dia bercuti ke Terengganu.
|
17
|
Kata Cikgu Siti
kepada Ros,”Suruh Laila berjumpa dengan saya di perpustakaan”
|
|
|
A
|
Cikgu Siti menyuruh Ros dan Laila
berjumpa dengannya di perpustakaan.
|
|
B
|
Ros menyuruh Laila berjumpanya dan
Cikgu Siti di perpustakaan.
|
|
C
|
Laila ingin berjumpa dengan Ros
dan Cikgu Siti di perpustakaan.
|
|
D
|
Cikgu Siti menyuruh Ros
memberitahu Laila supaya berjumpa dengannya di perpustakaan.
|
18
|
Vitamin C dalam buah limau baik untuk kesihatan.
|
|
|
A
|
Kesihatan yang baik terdapat dalam Vitamin C buah limau.
|
|
B
|
Buah Limau
mengandungi Vitamin C yang baik untuk
kesihatan.
|
|
C
|
Buah limau yang
sihat mengandungi Vitamin C.
|
|
D
|
Kesihatan buah
limau ialah Vitamin C.
|
19
|
Hassan yang meminum kopi di dalam gelas itu.
|
|
|
A
|
Gelas yang
berisi kopi itu diminum oleh Hassan.
|
|
B
|
Di dalam gelas
itu ada kopi yang diminum oleh Hassan.
|
|
C
|
Kopi di dalam
gelas itu diminum oleh Hassan.
|
|
D
|
Kopi diminum
oleh Hassan di dalam gelas itu.
|
20
|
”Ayah dan ibu
saya akan menunaikan haji di Makkah pada tahun ini,” kata Hakim kepada Faizul.
|
|
|
A
|
Hakim dan Faizul memberitahu
tentang ayah dan ibu saya akan menunaikan haji di Makkah pada tahun ini.
|
|
B
|
Hakim dan Faizul diberitahu bahawa
ayah ibu saya akan menunaikan haji di
Makkah pada tahun itu.
|
|
C
|
Faizul memberitahu Hakim bahawa
ayah dan ibu saya akan menunaikan haji di Makkah pada tahun itu.
|
|
D
|
Hakim memberitahu Faizul bahawa
ayah dan ibunya akan menunaikan haji di Makkah pada tahun ini.
|
21
|
Kedatangan
sahabat lamanya itu disambut oleh Puan Sofea dengan tangan terbuka.
|
|
|
A
|
Sahabat lamanya itu menyambut
kedatangan Puan Sofea dengan tangan terbuka.
|
|
B
|
Puan Sofea menyambut kedatangan
sahabat lamanya itu dengan tangan terbuka.
|
|
C
|
Kedatangan sahabat Puan Sofea itu
lama disambut olehnya dengan tangan terbuka.
|
|
D
|
Kedatangan Puan Sofea dengan
tangan terbuka disambut oleh sahabat lamanya itu.
|
22.
|
Penggambaran
filem dokumentari tentang hutan hujan tropika itu diadakan di Taman Negara.
|
|
|
A
|
Taman Negara telah
menjadi lokasi penggambaran sebuah filem dokumentari.
|
|
B
|
Taman Negara menjadi tempat
penggambaran filem dokumentari tentang hutan hujan tropika itu.
|
|
C
|
Tayangan filem
dokumentari tentang hutan hujan tropika itu dilakukan di Taman Negara.
|
|
D
|
Taman Negara yang terkenal dengan
hutan hujan tropika selalu dijadikan tempat penggambaran filem.
|
23.
|
Harliza
mengajak Maria menonton persembahan Orkestra Simfoni Muda di Istana Budaya
pada malam itu.
|
|
|
A
|
“Marilah kita pergi menonton
persembahan Orkestra Simfoni Muda di Istana Budaya pada malam ini,” kata
Harliza kepada Maria.
|
|
B
|
“Kamu hendak pergi menonton
persembahan Orkestra Simfoni Muda di Istana Budaya pada malam ini?” tanya
Harliza kepada Maria.
|
|
C
|
“Pada malam esok apa kata kalau
kita pergi menonton persembahan Orkestra Simfoni Muda di Istana Budaya?,” kata
Harliza kepada Maria.
|
|
D
|
“Harliza, malam ini apa kata kita
menyaksikan persembahan Orkestra Simfoni Muda di Istana Budaya?,” tanya
Maria.
|
24
|
Kain songket
yang diperagakan oleh peragawati itu ditenun oleh Mek Su, penenun yang
terkenal di pantai timur.
|
|
|
A
|
Kain songket yang diperagakan
oleh Mek Su itu ditenun oleh seorang peragawati yang terkenal di pantai
timur.
|
|
B
|
Seorang penenun yang terkenal di
pantai timur telah memperagakan kain songket itu.
|
|
C
|
Peragawati itu telah memperagakan
kain songket yang ditenun oleh Mek
Su, penenun yang terkenal di pantai timur.
|
|
D
|
Peragawati itu dan Mek Su penenun
yang terkenal di pantai timur telah memperagakan kain songket.
|
25
|
Cikgu Nadia menasihati murid-muridnya
supaya banyak membaca majalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan .
|
|
|
A
|
“Kita perlu membaca
banyak majalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan,” jelas Cikgu Nadia kepada
murid-muridnya.
|
|
B
|
“Kamu perlu banyak membaca majalah
untuk menambahkan ilmu pengetahuan,” kata Cikgu Nadia kepada murid-muridnya.
|
|
C
|
“Saya dan kamu perlu banyak
membaca majalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan,” ujar Cikgu Nadia kepada
murid-muridnya.
|
|
D
|
“Mereka perlu banyak membaca
majalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan,” nasihat Cikgu Nadia kepada
murid-muridnya.
|
26
|
“Zainab, ambilkan saya pinggan itu,” kata Wati.
|
|
|
A
|
Zainab menyuruh Wati mengambil pinggan itu untuknya.
|
|
B
|
Pinggan itu
diambil oleh Wati dan diberikan kepada Zainab.
|
|
C
|
Zainab diminta
oleh Wati supaya meletakkan pinggan yang diberinya itu.
|
|
D
|
Wati meminta
Zainab mengambil pinggan itu untuknya.
|
27
|
“Saya hendak berjumpa dengan awak esok,” kata Encik Rizal kepada Zaki.
|
|
|
A
|
Encik Rizal memberitahu Zaki bahawa dia hendak berjumpa dengan saya
pada hari esok.
|
|
B
|
Encik Rizal
memberitahu Zaki bahawa dia hendak berjumpa dengannya pada keesokan harinya.
|
|
C
|
Encik Rizal
mengingatkan saya dan Zaki supaya berjumpa dengannya pada keesokan harinya.
|
|
D
|
Encik Rizal
mengingatkan Zaki supaya berjumpa dengannya saya pada keesokan harinya.
|
28
|
Para pelajar harus melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti
kokurikulum di sekolah.
|
|
|
A
|
Di sekolah pelajar
akan terlibat dalam aktiviti kokurikulum dengan aktif.
|
|
B
|
Kegiatan kokurikulum
yang diadakan di sekolah perlulah aktif supaya pelajar dapat melibatkan diri.
|
|
C
|
Pelajar perlu aktif untuk terlibat
dalam aktiviti kokurikulum di sekolah.
|
|
D
|
Pelajar perlu bergiat secara aktif
dalam aktiviti kokurikulum di sekolah.
|
29
|
“Min, tolong berikan kad ucapan hari jadi ini kepada Moon,” kata Salmi.
|
|
|
A
|
Min berharap agar Moon dapat memberikan kad ucapan hari jadi kepada
Salmi.
|
|
B
|
Salmi meminta
pertolongan Min supaya menghantar kad ucapan hari jadi kepada Moon.
|
|
C
|
Salmi meminta agar Min dapat menyampaikan ucapan hari jadi kepada Moon.
|
30
|
“Belajarlah
sungguh-sungguh, jangan sia-siakan usia mudamu,” kata abang kepada saya.
|
|
|
A
|
Abang menasihati saya
supaya jangan mensia-siakan masa mudamu dan hendaklah belajar dengan
sungguh-sungguh.
|
|
B
|
Abang memberitahu saya supaya
rajin belajar dan jangan mensia-siakan usianya yang muda.
|
|
C
|
Abang memberitahu saya supaya
rajin belajar dan jangan mensia-siakan usianya yang muda.
|
|
D
|
Abang menyuruh saya belajar supaya
tidak mensia-siakan usia yang muda.
|
ARAS SEDERHANA
31
|
Aziz meminta Hafiz menjalani pemeriksaan di Hospital Besar Ipoh
sebelum keadaan menjadi lebih serius.
|
|
|
A
|
Jika keadaan menjadi
lebih serius, Aziz meminta Hafiz menjalani pemeriksaan di Hospital Besar
Ipoh.
|
|
B
|
Aziz menggalakkan Hafiz menjalani
pemeriksaan yang lebih serius di Hospital Besar Ipoh.
|
|
C
|
Hafiz akan menjalani pemeriksaan
di Hospital Besar Ipoh sekiranya Aziz menyuruhnya berbuat demikian.
|
|
D
|
Hafiz diminta oleh Aziz agar
menjalani pemeriksaan di Hospital Besar Ipoh sebelum keadaan menjadi lebih
serius.
|
32
|
Shila gembira mengikut Puteri
pulang ke kampungnya kerana dia berpeluang merasai cara hidup kaum nelayan.
|
|
|
A
|
Cara hidup kaum nelayan membuatkan
Shila dan Puteri gembira berada di kampungnya.
|
|
B
|
Shila gembira kerana berpeluang
merasai cara hidup nelayan apabila mengikuti Puteri pulang ke kampungnya.
|
|
C
|
Puteri berasa gembira pulang ke
kampung Shila dan berpeluang merasai cara hidup kaum nelayan.
|
|
D
|
Kaum nelayan berasa gembira
mengikuti Shila dan Puteri pulang ke kampungnya.
|
33
|
“Bersiap sedialah kamu menghadapi
ujian awal tahun nanti,” kata Cikgu Ali kepada murid-muridnya.
|
|
|
A
|
Cikgu Ali berpesan
agar murid-muridnya mengambil ujian awal tahun.
|
|
B
|
Murid-murid meminta Cikgu Ali
mengadakan ujian pada awal tahun.
|
|
C
|
Murid-murd diminta bersedia
menghadapi ujian Cikgu Ali pada awal tahun ini.
|
|
D
|
Cikgu Ali meminta murid-muridnya
bersedia untuk menghadapi ujian awal tahun yang akan datang.
|
34
|
Guru disiplin
telah menangkap lima orang murid yang ponteng sekolah di pusat permainan
video.
|
|
|
A
|
Lima orang guru
disiplin telah menangkap murid yang ponteng sekolah di pusat permainan video.
|
|
B
|
Guru menangkap lima orang murid
yang tidak berdisiplin di pusat permainan video.
|
|
C
|
Lima orang murid yang ponteng
sekolah telah ditangkap di pusat permainan video oleh guru disiplin.
|
|
D
|
Lima orang murid yang ponteng
sekolah telah ditangkap di pusat permainan video kerana tidak berdisiplin.
|
35
|
Kami tidak kering gusi mendengar ceritanya yang lucu itu.
|
|
|
A
|
Gusi kami senantiasa basah kerana geli hati mendengar
ceritanya.
|
|
B
|
Ceritanya yang
lucu itu mencuit hati kami.
|
|
C
|
Kami tidak
henti-henti ketawa mendengar ceritanya yang lucu itu.
|
|
D
|
Ceritanya yang lucu itu membuatkan kami ketawa sepanjang masa.
|
36
|
Adik tidak
gemar akan sayur-sayuran kerana rasanya pahit.
|
|
|
A
|
Adik tidak suka sayur-sayuran
yang pahit.
|
|
B
|
Adik tidak gemar akan makanan yang
pahit seperti sayur-sayuran.
|
|
C
|
Rasa pahit sayur-sayuranlah yang
menyebabkan adik tidak suka akan sayur-sayuran.
|
|
D
|
Menurut adik, dia tidak gemar akan
rasa pahit pada sayur-sayuran.
|
37
|
“Sila beratur dalam dua barisan, murid-murid,” kata Cikgu Ahmad.
|
|
|
A
|
Cikgu Ahmad mempersilakan murid-murid beratur dalam dua barisan.
|
|
B
|
Cikgu Ahmad
meminta murid-murid supaya beratur dalam dua barisan.
|
|
C
|
Murid-murid
yang beratur dalam dua barisan mempersilakan Cikgu Ahmad
|
|
D
|
Murid-murid
Cikgu Ahmad diminta beratur dalam dua barisan.
|
38
|
Kami membantu
mangsa rompakan itu membuat laporan di balai polis.
|
|
|
A
|
Mangsa yang membuat laporan di balai polis itu kami bantu.
|
|
B
|
Mangsa rompakan
balai polis yang membuat laporan itu kami bantu.
|
|
C
|
Kami dibantu
oleh mangsa rompakan itu membuat laporan di balai polis.
|
|
D
|
Kami membuat laporan di balai
polis untuk membantu mangsa rompakan itu.
|
39
|
“Saya memilih majalah Pelita Bahasa kerana isi kandungannya menarik,”
kata
Rizal.
|
|
|
A
|
Rizal menjelaskan bahawa majalah Pelita Bahasa menjadi pilihannya kerana
isi kandungannya menarik.
|
|
B
|
Kerana tertarik oleh isi
kandungannya, maka Rizal membeli majalah Pelita Bahasa.
|
|
C
|
Isi kandungan Pelita Bahasa telah
menarik perhatian Rizal untuk membelinya.
|
|
D
|
Rizal mencadangkan agar majalah
Pelita Bahasa dipilih kerana isi kandungannya menarik.
|
40
|
“Jangan sekali-kali membantah arahan guru,” pesan ayah kepada adik.
|
|
|
A
|
Ayah memarahi adik
kerana membantah arahan guru.
|
|
B
|
Adik dinasihati oleh ayah agar
tidak menurut pesanan guru.
|
|
C
|
Ayah melarang adik agar tidak sama
sekali membantah arahan guru.
|
|
D
|
Adik dilarang membantah arahan
guru lebih daripada sekali.
|
41
|
Buah mempelam yang dihadiahkan oleh pengurus syarikat diagihkan kepada kakitangannya.
|
|
|
A
|
Pengurus syarikat buah mempelam memberikan hadiah kepada kakitangannya.
|
|
B
|
Pengurus syarikat mengagihkan buah
mempelam kepada kakitangannya.
|
|
C
|
Kakitangan syarikat mengagihkan buah mempelam kepada pengurus
syarikat.
|
|
D
|
Kakitangan syarikat mendapat buah mempelam yang dihadiahkan oleh
pengurus syarikat.
|
42
|
“Mi rebus itu sedap tetapi agak pedas,” kata Rita kepada Melati.
|
|
|
A
|
Rita memberitahu Melati bahawa mi rebus itu sedap tetapi agak pedas.
|
|
B
|
Melati
memberitahu Rita bahawa mi rebus itu sedap tetapi agak pedas.
|
|
C
|
Rita dan Melati
diberitahu bahawa mi rebus itu sedap tetapi agak pedas.
|
|
D
|
Rita dan Melati memaklumkan bahawa mi rebus itu sedap tetapi agak pedas.
|
43
|
Lantai itu bersih kerana baru disapu oleh ibu.
|
|
|
A
|
Ibu baru saja menyapu lantai yang bersih itu.
|
|
B
|
Lantai yang
baru disapu oleh ibu itu bersih.
|
|
C
|
Lantai baru
yang bersih itu telah disapu oleh ibu.
|
|
D
|
Ibu menyapu
lantai baru itu sehingga bersih.
|
44
|
Potret yang cantik itu dilukis oleh seorang pelukis yang terkenal.
|
|
|
A
|
Pelukis yang terkenal telah menghasilkan potret yang cantik itu.
|
|
B
|
Pelukis yang
termasyhur telah mengeluarkan kecantikan potret itu.
|
|
C
|
Potret yang
terkenal itu telah dihasilkan oleh pelukis yang cantik itu.
|
|
D
|
Kecantikan
potret yang termasyhur itu dikeluarkan oleh seorang pelukis yang terkenal.
|
45
|
Maria mengucapkan tahniah kepada Syazana kerana dia telah berjaya dalam
pertandingan bercerita itu.
|
|
|
A
|
Kata Maria,“ Dia memberikan tahniah kepada Syazana yang berjaya dalam
pertandingan bercerita itu.”
|
|
B
|
Kata Maria, “Syazana telah berjaya
dalam pertandingan bercerita itu, beri tahniah.”
|
|
C
|
Kata Maria, “Ucapkan tahniah
kepada Syazana kerana dia telah berjaya dalam pertandingan bercerita itu.”
|
|
D
|
Kata Maria, “Tahniah, Syazana kerana
kamu telah berjaya dalampertandingan bercerita itu.”
|
46
|
Cikgu Normah menasihati murid-muridnya supaya melihat ke kiri dan ke
kanan
terlebih dahulu sebelum melintas jalan.
|
|
|
A
|
Sebelum melintas jalan, Cikgu Normah menasihati murid-muridnya supaya melihat
ke kiri dan ke kanan terlebih dahulu.
|
|
B
|
Murid-murid
dinasihati oleh Cikgu Normah supaya melihat ke kiri dan ke kanan terlebih
dahulu sebelum melintas jalan.
|
|
C
|
Murid-murid
yang hendak melintas jalan Cikgu Normah dinasihati supaya melihat ke kiri dan
ke kanan terlebih dahulu.
|
|
D
|
Terlebih dahulu
Cikgu Normah menasihati murid-muridnya supaya melihat ke kiri dan ke kanan
sebelum melintas jalan.
|
47
|
“Datuk perlu kita bawa ke hospital untuk diubati penyakitnya,” kata Latif
kepada adik-adiknya.
|
|
|
A
|
Latif menyuruh adik-adiknya membawa datuknya yang sakit itu ke hospital
untuk diubati..
|
|
B
|
Latif
mencadangkan supaya datuk mereka dibawa ke hospital sebelum penyakitnya
melarat.
|
|
C
|
Latif
mencadangkan supaya datuk mereka dibawa ke hospital untuk dirawat.
|
|
D
|
Latif dan
adik-adiknya disuruh membawa datuk mereka ke hospital untuk diubati
penyakitnya.
|
48
|
Karim menasihati Siva supaya mematuhi peraturan jalan raya.
|
|
|
A
|
Karim mematuhi peraturan jalan raya setelah menasihati Siva.
|
|
B
|
Sivalah yang
menasihati Karim supaya mematuhi peraturan jalan raya.
|
|
C
|
Siva dinasihati
oleh Karim supaya mematuhi peraturan jalan raya.
|
|
D
|
Siva mematuhi
peraturan jalan raya setelah dinasihati oleh Karim.
|
49
|
“Ceritakanlah masalah kamu itu. Mungkin saya dapat menolong kamu, Liana,” kata Sarina.
|
|
|
A
|
Sarina meminta Liana
menolongnya menyelesaikan masalah yang dihadapinya.
|
|
B
|
Sarina meminta Liana menceritakan
masalah yang dialaminya mudah-mudahan
dia dapat membantu Liana.
|
|
C
|
Sarina memaksa Liana menceritakan
masalah yang dihadapinya kerana dia hendak menolong Liana.
|
|
D
|
Sarina menasihati Liana agar
menyelesaikan masalah yang dihadapinya.
|
50
|
Kamalia menasihati adiknya supaya berhati-hati memilih kawan kerana
sebarang kesilapan akan merugikannya.
|
|
|
A
|
Jangan memilih kawan yang
merugikan kamu,” kata Kamalia.
|
|
B
|
“Adik saya sentiasa berhati-hati
memilih kawan supaya tidak merugikan dirinya,” kata Kamalia.
|
|
C
|
“Adik, kakak cadangkan agar
berhati-hati memilih kawan supaya diri kamu tidak rugi,” kata Kamalia.
|
|
D
|
“Berhati-hati semasa memilih kawan
agar tidak merugikan kamu,” kata Kamalia kepada adiknya.
|
51
|
Ketua Polis berharap agar orang ramai menghubungi pihaknya dengan segera
sekiranya mereka menyaksikan kemalangan itu.
|
|
|
A
|
Orang ramai yang
melihat kemalangan itu diminta ke balai polis secepat mungkin.
|
|
B
|
Orang ramai yang melihat
kemalangan itu diminta oleh Ketua Polis supaya menghubungi pihaknya dengan segera.
|
|
C
|
Ketua Polis diminta menghubungi
orang ramai yang melihat kemalangan itu dengan segera.
|
|
D
|
Orang ramai yang ingin mengetahui
berita kemalangan itu diarahkan menghubungi Ketua Polis secepat mungkin.
|
52
|
Saya akan menyelesaikan masalah kewangan syarikat itu.
|
|
|
A
|
Segala masalah kewangan syarikat ini akan saya selesaikan.
|
|
B
|
Segala masalah
kewangan yang dihadapi diselesaikan oleh syarikat saya.
|
|
C
|
Selesaikan
segala masalah kewangan syarikat saya ini.
|
|
D
|
Masalah
kewangan syarikat ini sudah saya selesaikan.
|
53
|
Pemain-pemain sedang giat menjalani latihan untuk membina kecergasan.
|
|
|
A
|
Kecergasan untuk
pemain-pemain perlu dijalankan secara giat.
|
|
B
|
Latihan yang giat dapat menjamin
pemain-pemain membina kecergasan.
|
|
C
|
Pemain-pemain perlu giat
membina kecergasan melalui latihan.
|
|
D
|
Latihan giat yang dijalani oleh
para pemain adalah untuk mencergaskan badan.
|
54
|
Pengguna jalan raya yang tidak mematuhi peraturan akan disaman oleh pihak
berkuasa.
|
|
|
A
|
Pihak berkuasa akan disaman oleh pengguna jalan raya yang tidak mematuhi
peraturan.
|
|
B
|
Pengguna jalan
raya akan disaman oleh pihak berkuasa yang tidakmematuhi peraturan.
|
|
C
|
Pihak berkuasa
akan menyaman pengguna jalan raya yang tidak mematuhi peraturan.
|
|
D
|
Pengguna jalan
raya yang tidak mematuhi peraturan pihak berkuasa akan disaman.
|
55
|
Pesawat itu akan berlepas ke Australia sebaik-baik sahaja menerima arahan
daripada pengawal trafik udara.
|
|
|
A
|
Pengawal trafik udara
akan menerima arahan daripada pesawat sebelum berlepas ke Australia.
|
|
B
|
Pengawal trafik udara akan
memberikan arahan kepada pesawat yang akan bertolak ke Australia.
|
|
C
|
Sebaik-baik sahaja arahan
diberikan oleh pengawal trafik udara, pesawat itu akan berlepas ke Australia.
|
|
D
|
Pengawal trafik udara akan
berlepas ke Australia sebaik-baik sahaja mendapat arahan daripada pesawat
itu.
|
56
|
Cerita rakyat merupakan satu cabang sastera tradisional yang perlu
diketahui dan dihayati oleh kanak-kanak.
|
|
|
A
|
Satu cabang cerita
rakyat daripada sastera tradisional perlu diketahui dan dihayati oleh
kanak-kanak.
|
|
B
|
Kanak-kanak perlu menghayati dan
mengetahui sastera tradisional sebagai satu cabang cerita rakyat.
|
|
C
|
Sastera tradisional dan cerita
rakyat perlu diketahui dan dihayati oleh kanak-kanak daripada satu cabang.
|
|
D
|
Kanak-kanak perlu mengetahui dan
menghayati cerita rakyat sebagai satu daripada cabang sastera tradisional.
|
57
|
“Saya berharap agar murid-murid sentiasa menjaga nama baik sekolah ini
dan
belajar bersungguh-sungguh,” kata Encik Sulaiman dalam ucapannya.
|
|
|
A
|
Encik Sulaiman yang
menyampaikan ucapan berharap agar murid-murid dapat mengharumkan nama sekolah
melalui kesungguhan belajar.
|
|
B
|
Semasa berucap, Encik Sulaiman
mendesak murid-murid supaya dapat memelihara nama baik sekolah ini dan
belajar bersungguh-sungguh.
|
|
C
|
Dalam ucapannya, Encik Sulaiman
mengharapkan murid-murid agarsentiasa menjaga nama baik sekolah itu dan belajar
bersungguh-sungguh.
|
|
D
|
Encik Sulaiman berharap agar murid-murid yang menjaga nama baik sekolah
itu dapat belajar bersungguh-sunggu
|
58
|
Danial dan Luqman akan singgah di rumah Ikram dalam perjalanan pulang
dari
sekolah nanti.
|
|
|
A
|
“Saya akan singgah di
rumah kamu dalam perjalanan pulang dari sekolah nanti,” kata Danial kepada
Luqman dan Ikram.
|
|
B
|
“Dalam perjalanan pulang dari
rumah Ikram, kami akan singgah di rumah kamu, Luqman,” kata Danial.
|
|
C
|
“Singgahlah di rumah saya semasa
kamu pulang dari sekolah nanti,” kata Ikram kepada Danial dan Luqman.
|
|
D
|
“Kami akan singgah di rumah Ikram
semasa pulang dari sekolah nanti,” kata Danial dan Luqman.
|
59
|
Oleh sebab cuaca panas, mereka menangguhkan kerja menyiapkan jambatan itu.
|
|
|
A
|
Mereka menangguhkan
kerja menyiapkan jambatan tersebut jikalau cuaca panas.
|
|
B
|
Kerja menyiapkan jambatan itu
ditangguhkan berikutan cuaca panas.
|
|
C
|
Dalam keadaan yang panas itu,
mereka memberhentikan kerjamenyiapkan jambatan.
|
|
D
|
Kerja menyiapkan jambatan itu
ditunda dalam keadaan cuaca panas.
|
60
|
Perpustakaan awam perlu dimanfaatkan untuk melahirkan generasi yang
berilmu.
|
|
|
A
|
Perpustakaan awam tidak perlu dimanfaatkan untuk
melahirkan generasi yang berilmu.
|
|
B
|
Perpustakaan awam ialah gedung ilmu terkini.
|
|
C
|
Perpustakaan awam perlu dibina untuk dimanfaatkan.
|
|
D
|
Bagi melahirkan generasi yang berilmu, perpustakaan awam perlu
dimanfaatkan.
|
JAWAPAN:
1
|
C
|
31
|
A
|
|
|
2
|
D
|
32
|
B
|
|
|
3
|
B
|
33
|
D
|
|
|
4
|
A
|
34
|
C
|
|
|
5
|
B
|
35
|
C
|
|
|
6
|
C
|
36
|
B
|
|
|
7
|
C
|
37
|
B
|
|
|
8
|
D
|
38
|
A
|
|
|
9
|
D
|
39
|
A
|
|
|
10
|
A
|
40
|
A
|
|
|
11
|
C
|
41
|
B
|
|
|
12
|
D
|
42
|
A
|
|
|
13
|
B
|
43
|
B
|
|
|
14
|
A
|
44
|
A
|
|
|
15
|
B
|
45
|
D
|
|
|
16
|
D
|
46
|
B
|
|
|
17
|
D
|
47
|
C
|
|
|
18
|
B
|
48
|
C
|
|
|
19
|
C
|
49
|
B
|
|
|
20
|
D
|
50
|
D
|
|
|
21
|
B
|
51
|
B
|
|
|
22
|
B
|
52
|
A
|
|
|
23
|
A
|
53
|
D
|
|
|
24
|
C
|
54
|
C
|
|
|
25
|
B
|
55
|
C
|
|
|
26
|
D
|
56
|
D
|
|
|
27
|
B
|
57
|
C
|
|
|
28
|
D
|
58
|
D
|
|
|
29
|
C
|
59
|
B
|
|
|
30
|
A
|
60
|
D
|
|
|
No comments:
Post a Comment